Svar på ERA frågor!

Hur började jag blogga om kost?

Jag är en sjuksköterska som alltid varit intresserad av hälsa, friskvård, kost och motion. Jag har läst mycket som rör kost och näring. Jag förespråkar att man skall äta omväxlande från alla näringskällor och att mat är roligt och får oss att må bra! Jag vill med min blogg lära ut hur vi äter för att må bra och hur man på ett hälsosamt vis kan tappa några överflödiga kilon. Väldigt många har frågor om viktnedgång och jag är väldigt mån om att detta görs på ett hälsosamt vis. Inga svältdieter fungerar!

Hur många kalorier om dagen ska jag äta?

Det är helt individuellt och det går inte att svara generellt för alla. Kalori betyder energi.Kalorier fungerar som vår kropps bränsle. Vi behöver ständigt energi och vi använder därför kalorier från mat för att fungera. Kolhydrater, fett och protein innehåller kalorier som är den största energikällan för oss. Hur många kalorier var och en behöver är beroende på aktivitetsnivå,ålder,vikt och längd. I snitt ligger män och kvinnor på 2500kcal/dag. Men det är som sagt individuellt! Tränar man hårt och vill bygga muskler så måste man äta mer kalorier. Vill man gå ner i vikt så bör man äta mindre.

Ekvationen är simpel: Äter man mer kalorier än man förbränner så ökar man i vikt och vice versa. Att minska på intaget av kalorier behöver inte vara svårt. Det kan röra sig om att inte äta godis i veckorna.

Hur blir jag av med min putmage?

Man kan inte punktförbränna utan måste involvera hela kroppen i fråga om att bli gå ner i vikt. För att bli av med överflöd av fett så handlar det ALLTID om energi in och energi ut. Man skall hålla koll på vad man stoppar i sig och kombinera det med att träna. Att träna är viktigt i fråga om att av med putmagen. Att skaffa muskelmassa gör att kroppens förbränning ökar!

Hur blir man av med sockersuget?

Detta kan jag svara på utifrån egen erfarenhet. Minska på de snabba kolhydraterna! (Vitt bröd, godis, chips,kakor, vit pasta osv). Dessa saker höjer blodsockret väldigt fort men sockret sjunker sedan snabbt igen och vi blir trötta och sugna på mer. Att inte "väcka" sockercentrat i huvudet så fort varje dag leder till att vi så småningom tappar suget. Enkelt sagt: Ät inte godsaker som är fyllda med socker mer än någon dag i veckan och byt ut pasta och bröd till fullkornsvarianter. Detta kan vara svårt i början, kroppen är kanske van vid att få socker i sig och ropar efter det! Då gäller det att inte falla för frestelsen utan att säga STOPP och ersätta suget med något annat. En frukt eller en promenad. Är du kanske sugen för att du är hungrig? Ät en riktig måltid.

Jag är kräsen och är rädd att jag inte i får i mig tillräckligt! Hur ska man äta? Råd vid järnbrist?

De generella reglerna är att man gärna ska äta 3 frukter och dagen och 2 nävar grönsaker. Alla tycker inte om frukt och grönt men då bör man välja de sorter man gillar, de finns massa att välja på! Var ej rädda för att prova. Ät rikligt med fibrer, fullkornspasta och grovtbröd. Välj de fettnåla alternativen. Fisk bör ätas 3dagar i veckan. Lax och makrill är fyllt med nyttigt omega 3. Tonfisk och torsk är fyllt med proteiner men inget fett. Fett är viktigt att få i sig och då menar jag det goda fettet: Olivolja,rapsolja, nötter. 

Vi behöver kolhydrater, fett och proteiner och tallriken ska generellt vara enligt tallriksmodellen, en tredjedel av varje grupp. Vid järnbrist så kan man äta leverpastej, broccoli,bönor,spenat, linser paprika m.m. Ät den järnrika föda tillsammans med ett glas apelsinjuice så binds järnet bättre i kroppen.

Ett tips till er som är rädd att ni ej får i er tillräckligt är att föra matdagbok och att kontakta en dietist som kan se över era matvanor. Då får ni veta vilken källa ni saknar och hur ni får i er det på lättaste sätt.

Jag vill gå ner i vikt med det sker inget?

Det tar ibland tid för kroppen att ställa om, ha tålamod. Du bör även se över hur du lever. Stress gör att det kan vara svårare att gå ner i vikt. Du äter kanske för lite? För att gå ner i vikt måste man äta. ALLA ska äta 5-6ggr /dag. Äter vi för lite kan kroppen ställa in sig på svält och det leder till en viktuppgång när man väl äter. För att gå ner i vikt så bör du röra på dig flera gånger i veckan, raska promenader, gym eller simning är jättebra. Äter du kanske för mycket trots att du tror dig äta bra? Slinker extra kalorier ner lite här och där? Vill man bara gå ner några få kilon så tar det längre tid.

Jag vill gå ner 5kg, hur gör jag?

Läs mitt inlägg som heter "Bryta små vanor gör nytta". Det handlar ofta inte om några stora uppoffringar utan om att se över sina vanor och ändra på många små saker som leder till extrakilon. Mina råd i inlägget samt promenader flera gånger i veckan är toppen!

Vilka alternativ kan jag ta till när jag blir sugen på godis på kvällen?

Någon dag i veckan kan man äta godsaker, det är inte normalt att helt utesluta det goda. Dock ska man inte äta det varje dag. När du blir sugen så fråga dig själv om du är sugen eller hungrig eller kanske rastlös?. Om du är sugen på kan du prova detta:

-Ett knäckebröd med något gott pålägg och en bit tomat,paprika.
-Lite varma hallon och blåbär med naturell yoghurt.
-Keso med äppleskivor och kanel.
-En näve nötter


Kommentarer
Postat av: LISA

SVAR: Tack :)

2010-09-29 @ 12:44:11
URL: http://blogofmine.blogg.se/
Postat av: My

Ah, låter bra det :) Mycket bra svarat tycker jag, håller med dig i det du skriver.

2010-09-29 @ 12:51:54
URL: http://fromdepptopepp.blogg.se/
Postat av: Marie.

Hejsan!



Missade frågestunden :( hoppas du kan svara ändå :)

Hur är det med denna sk. dieten LCHF när man ska äta lite kolhydrater eller inga? och mycket fett. Några jag känner håller på med denna och tycker den är så bra...då de går ner i vikt. Dock har jag för mig att hjärnan behöver kolhydrater för att fungera bra, ej bli deppig osv.är det så? och i så fall hur länge kan man hålla denna diet egentligen? vad är det som gör att man går ner i vikt, då man faktiskt äter mycket fett ändå? och kan det bli så att man går ner i vikt men fettet sätter sig i ådrorna? Tacksam för svar och hoppas du kan hjälpa mig.

2010-09-29 @ 12:52:09
Postat av: Anonym

kroppen ställer ju inte in sig på svält, utan snarare att förbränningen sjunker om man äter för lite, men att man svälter är att ta i.

2010-09-29 @ 13:11:00
Postat av: Anna.J.S

jag är faktiskt inte så insatt i LCHF om jag vara ärlig, men. det låter som din kroppen faktiskt ställt in sig på en liten 'svällt'period för att du tidigare haft ett överflöd av fett och kolhydrater och nu dragit ner på det helt och ersatt den maten. kroppen börjar då lagra det du stoppar i dig för att den inte känner igen din matmängd och kost, vilket ger en viktökning. men eftersom din nya kost är nyttigt och med tanke på att du säger att magen minskat och blivit bättre, så är du antagligen påväg ur 'svält'fasen. vilket innebär att kroppen låter förbränningen öka för att den märker att du hela tiden försörjer kroppen med tillräckligt mycket energi. sedan bygger protein muskler och muskler väger mer än fett, så när du nu börjat träna och har ett ökat intag av protein kan det vara svårare att 'tappa' kilon men däremot lättare att få muskler och en vältränad kropp. hoppas jag var till någon hjälp!

2010-09-29 @ 13:49:50
URL: http://magicsecret.blogg.se/
Postat av: sara

kul o intressant att få läsa svaren, många bra tips :)

2010-09-29 @ 14:01:26
URL: http://aamaziing.blogg.se/
Postat av: tobbs

det går ju men är myyycket krabbigare.. lättare med att blanda rent pulver proteiner och kolhydrater :)

2010-09-29 @ 14:06:09
URL: http://tobbs.se
Postat av: sandra

spännande =)

2010-09-29 @ 14:35:24
URL: http://fourclover.blogg.se/
Postat av: Sannalitens

Svar: Okej! Vad har du för planer för veckan då? :)

2010-09-29 @ 14:51:13
URL: http://sannalitens.blogg.se/
Postat av: Jolin 15

Hej snälla rösta på mej och hjälp mej inför mitt gymnasieval! behöver verkligen det, har paniiiik!

tar 10 sekunder MAX! lovar!!!

Jag själv hatar personer som tigger röster såhär, men rösta bara engång! betyder så mycket

Postat av: Frida

Tack så jättemycket :)

Din blogg verkar väldigt bra :D

2010-09-29 @ 15:44:41
URL: http://fridahelaveckan.blogg.se/
Postat av: Malin - Q r i s t a a l l

SV; Nej jag lider inte av övervikt alls faktiskt! Men jag har gått upp lite sen jag slutade träna fotboll som jag gjort hela mitt liv och dom vill jag gärna få bort!

Men nu har jag ju då satt igång med träning igen men nu kör jag "The jordan workout". Skitbra träningspass så det försöker jag hålla minst 3 ggr i veckan!

På morgonen äter jag oftast 2 knäckebröd eller turkisk yoghurt med hallon.

Lunch består av olika sallader, eller något annat lätt.

Till middag äter jag allt möjligt men byter då istället ut kolhydraterna mot broccoli, blomkål eller sallad.

Kvällsmat brukar det bli samma som frukost.

Ibland när jag är riktigt sugen på något tar jag en bit 86% choklad eller någon frukt.

Kan det vara så att om jag småäter lite för mycket en period (även om det är lchf) så gör detta att jag går upp i vikt?

Tack för ditt svar :)

2010-09-29 @ 15:47:11
URL: http://qristaall.blogg.se/
Postat av: Anna

mjo det är sant! :))

vad gör du? kram

2010-09-29 @ 16:17:09
URL: http://litentorkel.blogg.se/
Postat av: Lanah

Väldigt bra svar, verkligen! Får nog ta och spara detta inlägg så jag kan kika in lite då och då påminnas lite. :)

2010-09-29 @ 17:07:23
URL: http://lanahs.blogg.se/
Postat av: Sofia

sv: Tack! Först så fattade jag ingenting med alla koder men när jag läste lite på olika bloggar om design så va de super enkelt!

2010-09-29 @ 17:19:29
URL: http://sofiasf.blogg.se/
Postat av: louise

hej

vill du vara med och tävla? gå bara in på min blogg och anmäl att du är med så får vi hoppas att du vinner:) och p.s du har en sjukt snygg blogg

2010-09-29 @ 18:30:28
URL: http://mangobox.blogg.se/
Postat av: JuliaPE

Titta gärna in hos mig gullet ;)

Postat av: Medina

sjukt bra blogg med bra fakta:D!

2010-09-29 @ 19:57:12
URL: http://medinastyle.blogg.se/
Postat av: Frida :)

Bra fakta! :D



svar. Oja!

2010-09-29 @ 20:34:37
URL: http://goodbyebluebird.blogg.se/
Postat av: Bella

sv; tycker din blogg är mycket bra! :)

2010-09-29 @ 20:41:40
URL: http://caandylicious.blogg.se/
Postat av: Victoria Eklund

Sv, okje va kul:)

2010-09-29 @ 21:36:54
URL: http://victoriaeklund.blogg.se/
Postat av: i d a-

Jag vet inte riktigt, gick in i en vägg då jag hoppade av skolan för att sedan byta linje. Samtidigt så gick mitt korsband i knät av, så jag var borta från tränging i ett halvår, och på det flyttade jag in med min kille, vars kost består av hamburgare, vit pasta och köttbullar typ, men godis till efterrätt..Och nu sitter jag fast och har tappat all motivation.

2010-09-29 @ 23:10:18
URL: http://lifeoftomorrow.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0